alla unika, ingen speciell

För några timmar sedan gick jag förbi en till synes mycket trött Gudrun Schyman på Malmö Central.
Glad blev jag, nästan utan att veta varför.

Sedan tänkte jag, om vi människor är produkter av våran omgivning och andra människor som på något sätt finns i våra liv, vilka är vi då? Är vi något när vi är ensamma? Det slutar alltid med att jag hamnar på svaret; Nej. Det känns allt lite jobbigt, att konstatera det. Men, jo, såklart vi är någon, utan andra. Eller? Om vi nu är det, har det något värde? Handen på hjärtat, ingen vill vara ensam. Ingen människa klarar sig utan kontakt med omvärlden en längre tid utan att skadas på något vis. Jag är så säker på det. Man kanske kan anse att den påverkan man råkar ut för av sin omgivning också är en slags skada. Men åh så värt det! Gemenskap och närhet, är ju oväderligt. Hur som helst drar jag en hastig slutsats; ingen människa är oskadd. Ingen är riktigt original om man tänker på det. Men vad ska man göra åt saken? Inte vill jag sluta lyssna på progg bara för att min pappa gör det och jag kanske då skulle framstå som en produkt av min förälder. För jag är ju det. Dessutom kanske det kan vara en skön grej att skylla på när man gjort något som av en del andra är lite mindre acccepterat?


"Jag kan inte hjälpa att jag slängde skräpet på marken, alla andra gör ju med så ändå, så vad spelar det för foll?"

eller

"Jag kan inte hjälpa att jag måste vara med i Idol när jag sjunger bra, för det är den enda vägen, alla gör så."


Ja ni märker ju. Farligt nära dagisnivå. Det är alltså omoget, att vika sig? Man ska helt enkelt tänka till lite själv. Men att gå och bli ensam, det är ju inget man vill. Vi strävar efter att bli så självständiga, samtidigt som man vill höra hemma någonstans. Vara med likasinnade. Jag tror faktiskt folk väljer lite, om de vill satsa mer på att vara självständiga, eller höra hemma någon stans. Det tråkiga är att många nog inte riktigt ser skillnaderna, och att de två olika sakerna GÅR att kombinera. Om man är duktig, vill säga. Och det är man ju sällan. Nybörjare i livet är man, vart man än går nästan. Men ack så tråkigt det vore annars.
Ju.

Jag vet verkligen inte varför jag började tänka på detta när jag såg Gudrun, men nu ska jag tillbringa några timmar i min säng. Ursäkta min usla meningsuppbyggnad ikväll, men det är sent och mitt te har tagit slut för länge, länge sedan.

God natt.


Kommentarer
Postat av: Emil

man kan annars skylla på genetiken.

"Det ligger i vår släkts natur att slänga papper på marken!"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback