oss förstående emellan

Snart är det ett nytt dygn, men jag kan fortfarande säga idag, och det gör jag. Idag såg jag på tv, tro det eller ej, och någon slags diskussion på tv4 som började någonstans vid den här mannen som skjöt ett antal människor inklusive sig själv i Suomi men snart fladdrade iväg åt någon slags diskussion om internet och dess sociala påverkan hos främst ungdomar. Hur som helst verkade personerna koncentrera sig på att diskutera huruvida vuxna inte förstår ungdomar (vart gränsen emellan dessa två grupper gick enligt dem på tv var ganska svårt att uppfatta också måste jag säga) och så vidare, vilket var länken mellan mordet och internet på något vis, enligt dem. Nu lät jag väl aningen oförstående men jag kritiserar inte på något sätt. Jag kan helt enkelt inte kritisera eftersom jag inte lagt speciellt mycket energi på att läsa om det här mordet, men de som diskuterade var;
3 ungdomar, 18-23 år gissar jag på
1 sociolog från Lunds universitet, 50+
1 programledare ~ 30 år

Intressant, tänkte jag vid första .. inte anblicken.. åhörandet? (vad ska man sätta in för ord där, någon?) men efter några meningar från varje part insåg jag snabbt att de själva faktiskt var ett ganska bra exempel på problemet de diskuterade. När sociologen pratade satt ungdomarna som frågetecken, när ungdomarna pratade satt sociologen som på nålar och bara väntade på att få göra sin egen röst hörd (Lyssnade inte med andra ord) allt medans den stackars programledaren försöker hålla i en sammanhängande debatt och komma fram till förslag på eventuella problemlösningar om hur man måste öppna ögonen, försöka förstå  människor i andra åldrar med mera med mera.

Så egentligen skiftade diskussionen inte bara skepnad utan också ÄMNE så fort näste man skulle prata. Alla var fast i sin egen synvinkel, och jag tänkte att det är alltid lika underbart när folk ska göra sig mer än de är, in public dessutom och nästan public service (?). Det roligaste är att händer gång på gång på gång. Det är väl det som får en att skratta åt allvarliga saker ibland. I alla fall mig. Nu ska jag lyssna på Nordpolen och sova så jag inte har ögonpåsar på skolfotot som tas imorgon. Nej nu skojade jag. Jag ska sova för att jag är trött, ögonpåsarna kan ju sminka över. Nej nu skojade jag igen. Jag är varken speciellt trött eller villig att sminka mig imorgon. Imorgon som för övrigt blir första dagen i min nya skola som jag visserligen redan är ganska bekant med, så nej det blir väl inte särskilt spännande, men roligt, skönt och en massa andra adjektiv som klingar positivt. Jag ska i alla fall sova för att jag gör det på natten, ibland. Tänkte att det skulle bli en sådan natt nu. Sen kan jag tala om att jag var på bio precis, det var inte helt fel. Höst är ju bio. Bio är ju höst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback